עסקים ירוקים: איך להפוך את העסק הירוק שלכם למצליח ורווחי?

עסק ירוק, הידוע גם כעסק בר קיימא, הוא למעשה עסק המשתמש אך ורק בחומרים בני קיימא לייצור מוצריו, קרי, מוצרים ירוקים שהשימוש בהם או הפקתם אינם מזיקים לסביבה. לפיכך, עסקים ירוקים שואפים להשתמש בכמה שפחות מים, אנרגיה וחומרי גלם ככלל תוך צמצום פליטות הפחמן של העסק. לחלופין, עסקים ירוקים יכולים גם לפתח דרכים מתחדשות, חכמות, וידידותיות לסביבה עבור ניצול חומרי הגלם שלהם. גישה עסקית זו ממזערת את העומס של החברה על משאבי הטבע, ובכך מצמצמת את תרומת העסק למשבר שינוי האקלים.

ישנם שני סוגים נפוצים של עסקים ירוקים: עסקים מוכווני מוצר ועסקים מוכווני שירות. עסקים ירוקים מוכווני מוצר עוסקים ביצירת מוצרים ידידותיים לסביבה או העומדים בתקני הקיימות. לחלופין, עסקים מוכווני שירות מספקים ייעוץ או שירותים המסייעים לעסקים אחרים להיות ידידותיים יותר לסביבה.

יש לקחת בחשבון מספר גורמים לפני פתיחת עסק ירוק, הכוללים את זמינות המשאבים באזור העסק, כמות התחרות שתעמוד בפניו, העלות של הקמת העסק והפעלתו השוטפת, וכן תמריצים ממשלתיים או תוכניות זמינות כדי לעזור לעסקים ירוקים, כדוגמת מענקים או הטבות מס.

כיצד ניתן לנצל הזדמנויות מתחום העסקים הירוקים?

ישנן כמה דרכים שבאמצעותן יזמים יכולים לנצל הזדמנויות מתחום העסקים הירוקים, וביניהן:

  • לייצר מוצרים ידידותיים לסביבה העומדים בתקני הקיימות. למשל, ניתן ליצור ולהפיק מוצרי נייר ממוחזרים, חומרי ניקוי מתכלים, מכשירים חסכוניים באנרגיה או שימוש בחומרים בני קיימא בבניית נכסי נדל"ן או כלל מוצרי הגלם של העסק.
  • דרך נוספת לנצל הזדמנויות עסקיות ירוקות היא על ידי קידום שיטות ידידותיות לסביבה בתעשייה או בקהילה של העסק. אפשר לעשות זאת על ידי דיבור בכנסים או אירועים, כתיבת מאמרים או פוסטים בבלוג, או יצירת חומרים חינוכיים על שיטות חיים ברות-קיימא.
  • דרך שלישית לנצל הזדמנויות עסקיות ירוקות היא על ידי מתן שירותי ייעוץ כדי לעזור לעסקים אחרים להיות ידידותיים יותר לסביבה. שירותי הייעוץ יכולים להיות כרוכים בסיוע לחברות להפחית את צריכת האנרגיה שלהן, למחזר יותר פסולת, לעבור למקורות אנרגיה מתחדשים או להקטין את טביעת הרגל הפחמנית.

אילו סוגים יש של עסקים הירוקים?

ניתן לסווג באופן כללי את סוגי העסקים הירוקים לשלוש קטגוריות: יצרני מוצרים, ספקי שירותים ומוכרים קמעונאיים או סיטונאיים.

כאמור, יצרני מוצרים יוצרים מוצרים ידידותיים לסביבה, או כאלו אשר עומדים בתקני הקיימות. קטגוריה זו כוללת עסקים המייצרים מוצרי נייר ממוחזרים, חומרי ניקוי מתכלים, מכשירים חסכוניים באנרגיה וכו'.

ספקי שירותים מספקים ייעוץ או שירותים המסייעים לעסקים אחרים להיות ידידותיים יותר לסביבה. קטגוריה זו כוללת עסקים המסייעים לחברות להפחית את צריכת האנרגיה שלהן, למחזר יותר פסולת, לעבור למקורות אנרגיה מתחדשים וכו'.

מוכרים קמעונאיים או סיטונאיים מוכרים מוצרים ושירותים ידידותיים לסביבה הן עבור קהל הצרכנים והן עבור עסקים אחרים. קטגוריית עסקים זו כוללת, למשל, קמעונאים מקוונים המתמחים במוצרים המעודדים חיים ברי-קיימא, חנויות לשיפור הבית עם חלק המוקדש לציוד לבנייה ירוקה וכו'.

למה כדאי לכם לפתוח עסק ירוק?

יש הרבה סיבות ללמה כדאי לפתוח עסק ירוק. לעסקים ירוקים יש לרוב עלויות תפעול נמוכות יותר בשל השימוש היעיל שלהם במשאבים, ולעתים קרובות הם נהנים מרווחים גבוהים יותר מכיוון שקהל הצרכנים המודעים לנזק הסביבתי מוכנים לשלם יותר עבור מוצרים ושירותים ברי קיימא. בנוסף, עסקים ירוקים נוטים לייצר הרבה פרסום חיובי, מה שיכול להוביל להגברת המודעות למותג ולנאמנות הלקוחות. כמו כן, פתיחת עסק ירוק יכולה להיות דרך מצוינת להשפיע לטובה על הסביבה ולעזור ליצור עתיד בטוח וירוק יותר עבור כדור הארץ שלנו.

לא משנה מה המוטיבציה שלכם, ישנם הרבה יתרונות לפתיחת עסק ירוק. הנה רק כמה הם:

  • לעסקים ירוקים יש השפעה סביבתית נמוכה יותר מאשר לעסקים מסורתיים, כאלו שאינם משכללים את צרכי הסביבה בתוכנית העבודה שלהם. הסיבה לכך היא שעסקים ירוקים משתמשים בפחות מים, אנרגיה וחומרי גלם, וכן הם מייצרים פחות פליטות של פחמן לאטמוספירה.
  • לעסקים ירוקים יש יתרון תחרותי על פני עסקים מסורתיים. מחקר משנת 2012 של המגזין הנחשב הרווארד ביזנס ריוויו מצא שצרכנים מתעניינים יותר ויותר בקניית מוצרים ושירותים מחברות ידידותיות לסביבה. למעשה, המחקר מצא ש"ירוק" היה אחד משמות התואר הפופולריים ביותר המשמשים כיום לתיאור מותגים שאנשים רצו לתמוך בהם. בכך, מיתוג "ירוק" מעודד נאמנות מצד ציבור הצרכנים לעסק שלכם.
  • עסק ירוק חוסך הרבה כסף בצריכת משאבים. על ידי שימוש בפחות מים, אנרגיה וחומרי גלם, עסקים ירוקים חוסכים כסף בחשבונות החשמל שלהם ובמגוון הוצאות אחרות הקשורות למשאבים אלה.
  • עסק ירוק יכול להיות רווחי יותר מעסקים מסורתיים. מחקר שנערך על ידי האקדמיה לפעילות ברת קיימא, ה-Sustainable Enterprise של אוניברסיטת ברקלי בארה"ב, מצא כי יזמים בעלי חשיבה אקולוגית נהנים לרוב מרווחים גבוהים יותר מאשר בעלים ומנהלים של עסקים מסורתיים.
  • לעסקים ירוקים יש השפעה חיובית על הסביבה והקהילה. בכך, על ידי צמצום ההשפעה הסביבתית המזיקה שלהם, עסקים ירוקים עוזרים לשפר את איכות האוויר ולשמור על משאבים עבור הדורות הבאים. עסקים אלו גם יוצרים מקומות עבודה ותומכים בקהילות מקומיות באמצעות תרומות וצורות אחרות של פילנתרופיה קהילתית.

מה צריך לדעת לפני שפותחים עסק ירוק?

אם אתם שוקלים לפתוח עסק ירוק, יש כמה דברים שכדאי לזכור:

  • יש לעשות מחקר מקדים ומקיף. לפני פתיחת כל סוג של עסק, בין אם הוא ירוק ובין אם לאו, חשוב לעשות מחקר מקדים לגביו כדי שתדעו מראש למה בדיוק אתם נכנסים. בקשר לעסקים ירוקים, חשוב ללמוד מראש כמה שיותר על חומרים ושיטות ברות קיימא כדי שתוכלו לקבל החלטות נבונות לגבי ניהול העסק בצורה ידידותית לסביבה כבר מתחילת הפעילות.
  • בחרו את התעשייה הנכונה עבורכם. לא כל תעשייה תורמת להתנהלות ידידותית לסביבה. ישנן תעשיות מסוימות שמשתמשות בהרבה משאבים או שמייצרות זיהום רב. אם אתם לא בטוחים שהתעשייה שבחרתם היא ברת קיימא, ערכו לגביה מחקר או דברו על כך עם מומחה.
  • כדאי לכם לקבל הסמכה. ארגונים רבים מציעים כיום תוכניות הסמכה לעסקים ירוקים. תעודת ההסמכה מראה ללקוחות שאתם רציניים לגבי המחויבות שלכם לקיימות ולסביבה.
  • למדו את העובדים שלכם. אחת הדרכים הטובות ביותר להבטיח שהעסק הירוק שלכם יישאר ירוק היא ללמד את העובדים מדוע חשוב להיות ידידותיים לסביבה. ודאו שכולם מבינים כיצד תפקידם תורם למטרה הכוללת של ניהול עסק אחראי ומחויב לסביבה.
  • קדמו את יוזמות העסק הירוק שלכם. צרכנים אוהבים סיפורים על איך חברות עושות מעל ומעבר לאמצעי קיימות פשוטים. זה גורם להם להרגיש שהם תומכים במשהו חיובי כשהם קונים מוצרים מאותן חברות. שתפו אותם בחדשות על היוזמות הירוקות שלכם במדיה החברתית, באתר או בחנות שלכם כדי ליידע אותם במה הם תומכים כשהם קונים ממכם.

לסיכום, פתיחת עסק ירוק היא גם משתלמת וגם מיטיבה עם הסביבה והדורות הבאים. פנו אלינו עוד היום כדי ללמוד עוד מידע חיוני על דרכים נכונות ויעילות לפתיחת העסק הירוק שלכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *